JEAN MONTAG

Un lloc per a estar-s'hi







Jean Montag és inquiet. És inquiet en els aspectes creatius i més en els socials. És un observador dels temps presents i es pregunta per les causes de tots els esdeveniments socials d'un món que s'ensorra. Totes aquestes preguntes el porten a crear una música els ritmes i textures sonores requereixen l'oient redescobrir el nostre vincle amb la natura, amb les nostres pors, amb les nostres necessitats reals. Quan el vaig entrevistar el seu últim disc era Unfinished memòries (2011) però ja estava a punt de publicar un de nou. I el moment va arribar. El seu títol és Unquiet (2012), en les seves pròpies paraules ple d'escenaris on perdre o ser trobat.

Per què els teus records estan inacabats?

Perquè sempre hi pot haver un gir en les nostres relacions personals, això fa que els records que havíem fixat amb un significat concret, puguin estar inacabats.

El segon tema del teu últim àlbum és Fear & Structure. On un soroll mecànic va in crescendo barrejant més tard amb altres sons que ens retreuen a un ambient urbà i tecnològic. Et fa por l'ordre?

Fear & Structure es refereix a l'estructuració de les nostres pors que és implícita amb el tipus d'educació que rebem, estructurar els nostres desitjos, les nostres inseguretats, les nostres percepcions, és la manera de convertir-nos en peces d'un engranatge al servei d'uns interessos concrets.

Em sorprèn la portada del disc en què apareix un cel blau apuntant entre els núvols i en canvi els títols dels temes no són molt esperançadors. A què respon?

La resposta és molt simple, la portada és obra del segell que va editar l'ep, ells solen encarregar d'aquesta part de l'edició per mantenir una estètica comuna en els seus llançaments.

De fet el tema final es titula Wired ground el qual em sona molt metàl lic. ¿Expresses una connexió natural o artificial?

Intento expressar la relació entre l'orgànic i l'artificial.

Com el teu procés de composició?

És molt lent! sòl començar amb algun so que em sembli prou "viu", que no necessiti d'altres per funcionar, un cop ho tinc, li faig jugar amb altres, que al seu torn han de tenir poder evolucionar per si sols, ells em van assenyalant el camí de la peça, "Unquiet" el meu últim disc, és un bon exemple.

Estàs obert a la improvisació?

La improvisació o composició en temps real és una de les disciplines que més m'interessen ara mateix, tinc la sort de pertànyer a un col · lectiu d'improvisadors bastant ampli, reunits sota les sigles de LOM, improvisar és una de les experiències més enriquidores per a un músic .

El teu anterior treball va ser Elegy signat com AQM. Per qui o per què aquesta elegia?

Elegy és una exploració de la sensació de pèrdua, el punt de partida és per una concreta, però la peça tracta sobre aquest sentiment en general.

Aquesta peça em sembla buscar una harmonia enmig de tanta confusió. Som amos del nostre destí?

No sóc determinista, crec que el nostre destí està canviant cada segon, i sobretot crec que la destinació és una figura que hem inventat per mitigar el vertigen davant el buit.

Cap a on creus que anem?

Potser el problema sigui voler anar cap a algun lloc en lloc d'observar, sentir, i participar del nostre present.

Si et esmento una nau nua, què et suggereix?

Em suggereix una imatge cinematogràfica, Nosferatu d'Herzog, la visió de la nau que transporta el comte cap a la seva obsessió.


JEAN MONTAG VIDEOS aquí


Una entrevista de Juan Carlos Romero
Jean Montag website www.jeanmontag.bandcamp.com
Tots els drets reservats