GRAŻYNA BIENKOWSKI

Una guia per a la imaginació









Vaig tenir l'oportunitat de veure-la tocar en directe a Brussel·les un parell d'anys enrere, i va ser un d'aquests moments en què un sent que viu el començament d'alguna cosa realment especial. Grażyna Bienkowski és una compositora i pianista belga d'origen polonès que busca crear ambients i imatges a través de la seva música. Després del llançament d'una demo auto-produïda titulada Antichambre (2010) en un estil de piano minimalista i col · laboracions en diferents projectes amb músics com el guitarrista francès Patrice Soletti, ella ara està treballant en un projecte a duo amb el guitarrista belga Teuk Henri i principalment treballant en les seves composicions en solitari, sempre barrejant gèneres per trobar noves guies per a la seva imaginació.

Podem llegir a la teva pàgina web la frase de Keith Jarrett "La improvisació és l'única manera d'estar present i ser fidel a un mateix". Què passa amb la raó?

La biografia va ser escrita per una amiga meva que també és escriptora: Milady Renoir (www.miladyrenoir.be). Quan ella em va proposar escriure, em vaig prendre això com una molt bona idea per tenir una altra visió del que estic fent a la música o de qui sóc. Ella mateixa ha escollit la frase. Sabent que Keith Jarrett és un com un model, un dels millors músics per a mi. En la mesura que la meva forma de tocar el piano i compondre és la meva manera de ser en la vida i en estar àmpliament inspirada per les peces de sol de piano de Keith Jarrett, probablement trobar que aquesta frase estaria en eco amb el meu treball i el meu univers . No parlem sobre això, però després de llegir-lo vaig estar completament d'acord amb la seva elecció. De fet, per a mi, quan estàs improvisant en la música, has de deixar que el teu ésser humà ser lliure i honest per comunicar al públic les emocions més importants i sovint utilitzo la improvisació quan estic tocant sola o amb altres persones.

Comptes que el teu primer àlbum va ser un 45 rpm en què la música i la narrativa treballaven en tàndem. Quin era aquest àlbum i què en vas aprendre d'ell?

És un record d'infància. Un conte per a nens acompanyada de música. Em va agradar perquè el so (veu i música) era l'únic guia per la meva imaginació.

Per què és la barreja de gèneres musicals quelcom personal per a tu?

Perquè la música amb els altres és sobretot una qüestió d'humanitat. Sense canvis, com es pot alimentar la teva música, el teu inspiració? Els intercanvis són sovint barreges de gèneres, i crec que és el mateix amb la música. És una aventura humana.

Per què t'inspires en l'hospitalitat?

Aquesta peça va ser inspirada directament per un conte del llibre "Música per a camaleons" de Truman Capote. He mantingut el mateix títol, ja que representa una noció que jo realment vull trobar a la vida real. L'hospitalitat és l'acció de rebre altres al teu món amb amabilitat. Com títol principal de la meva demo i com composició bastant tranquil i lineal, trobo que era un bon títol per a ella.

Quina és la idea després del títol Antichambre?

Antichambre és la paraula francesa per "avantsala", que és una petita habitació de fusta que condueix a una més important. Vaig fer la demo (que conté només uns quants minuts de música) amb l'objectiu de llançar un CD amb obres per a piano més tard. I dóna també la idea d'una espècie d'intimitat que puc sentir en la meva música.

És la teva música una fuita?

Jo diria que la meva música és una espècie d'escapament.


Quins són els teus projectes futurs?

Estic treballant ara en el meu projecte de duo amb el guitarrista belga Teuk Henri. Ens agradaria gravar un EP o potser una mica més el 2013. També estic treballant meves composicions en solitari i preparant peces basades en els poemes de Silvia Plath. Enmig d'això, algunes noves col·laboracions i alguns concerts s'acosten i cada vegada m'interesso més en tocar altres gèneres musicals al meu estil ... continuarà doncs.

Què faries a una fàbrica abandonada?

Jo posaria un concert de piano i gaudiria de l'espai buit i la quietud per omplir-lo i envair-lo amb el meu so. La creació de textures musicals i atmosferes amb poc.



GRAŻYNA BIENKOWSKI VÍDEOS aquí

Més sobre GRAŻYNA BIENKOWSKI a NAU NUA aquí


Una entrevista de Juan Carlos Romero
Grażyna Bienkowski website www.grazynabienkowski.com
Foto de Lara Herbinia. Tots els drets reservats.