TRANSMORPHINE

Vudú tendre







Transmorphine és el projecte en solitari del músic belga Johan Swerts, qui viu a Espanya des de fa vint anys. De les armes del cor al vudú del sentiment nascut en un passat brillant i que es resisteix a desaparèixer, la música de Transmorphine brolla com la vida mateixa al llarg de les estacions. Té els seus hiverns, freds i foscos, obligant a l'existència a replegar-se a les seves llars, a enfrontar-se amb el seu cosmos més reduït; i té les seves primaveres, el seu renaixement de les cendres més grises per a donar a llum verds sonors plens d'esperança. Ara es troba a l'estiu creatiu, preparant nou disc i un set en directe, més enllà dels sons electrònics de les seves produccions d'estudi, fruit de la necessitat de tocar-ho tot ell mateix. De la solitud al grup, de la llibertat creativa absoluta a la col·laboració, del programa a les cordes vocals, la seva paleta de sons és sempre oberta.

Què és la música per a tu?

Ara la música és una forma d'expressar el meu món interior, la necessitat d'expressar-ho. I sentir-ho.

Però si parlem de la definició clàssica de ritme més melodia?

Tracto de no pensar molt en això del vers, estrofa, tornada, estrofa, vers, solo de guitarra ... que vagi com hagi de sortir, com un pintor que pinta, jo faig música. No tracto d'agradar a ningú ni tampoc tracto d'impressionar amb ritmes i solos de guitarra i altres coses per l'estil.

Acústica, elèctrica, electrònica ... Per què vas decidir treballar principalment amb sons electrònics?

Si sento la música, llavors és bona. Jo ho faig tot per mi mateix. Quan vaig començar aquest projecte vaig pensar "què és el que necessito, sintetitzadors, guitarra, alguns efectes i una caixa de ritmes". Però no estic dient que mai hagi de provar una altra cosa.

Com bé saps, molta gent diu que un concert de música electrònica no té res a veure en comparació amb un d’acústic o un d’elèctric, a causa de les programacions. Què en penses d'això?

És cert. Estic treballant en un set en viu, ara, i podria pujar a l'escenari amb el meu portàtil i tocar sol, però estic buscant 1 o 2 músics / cantants femenines, hi estic treballant. Però hi haurà encara una mica de programació. Tocar en viu i fer-ho a l'estudi són dues coses diferents. Vull que l'aspecte visual sigui important també en directe.

Prenent el títol d'una de les teves cançons, com descriuries la teva música: estranya o d'una súper estrella?

Tinc més de rar del que penso. Però superstar sona molt bé.

Com veus l'escena musical actual?

Una mica en la distància. No escolto moltes coses noves que m'agradin. Tot és producció en massa. Tracto de cercar i trobar al món underground tot tipus de música.

I trobes el que estàs buscant?

En general, no. És per això que vaig començar amb aquest projecte, no he sentit res més que m'agradi realment, així que vaig començar a fer-ho jo mateix, però sí que hi ha un parell de coses que m'agraden. Vaig descobrir una músic anomenada Loan, del sud de França, m'agrada el que està fent.

I llavors decideixes carregar la teva arma i disparar?

He he, vaig carregar la meva pròpia arma sí.

Això és en referència a la teva cançó "And her loaded gun". Escrius sempre sobre experiències personals?

Sí. Crec que sí. Les dones, el cosmos, el sexe, els somnis, l'amor, drogues, espai, terra, jo.

Res més?

Això és molt. Al final sempre aquests temes, sí. Sóc jo. La part que vull mostrar de mi només.

"Under your skin I ride", una altra de les teves cançons, és una peça gairebé instrumental. Prefereixes suggerir o explicar?

Suggerir, segur. No m'agradaria explicar el misteri, desapareix.

Quin és el misteri darrere de "Voodoo for you"?

Una dona. Ella serà un misteri, sempre.

Canons carregats, vudú per a tu ... No hi ha espai per a la tendresa?

Aquesta és la qüestió. És tot tendresa. L'arma en "la seva arma carregada" és el seu cor. El vudú és que encara el sentiment hi roman. Això és tendre. Tot és qüestió d'amor.

Però fàcilment es podria descriure el teu so com a fosc. És que no hi ha llum en l'horitzó?

Sí que n’hi ha, i molta, però no sento la necessitat d'escriure sobre això. He de escriure sobre l'altre costat. I quan vaig cantar "Higher" et juro que estava molt amunt.

Quins són els teus projectes futurs?
        
Donar forma i acabar un set en viu. Estic treballant en un CD. I m'encantaria orquestrar la fi del món.

I vols fer-ho en directe (la fi del món, vull dir)?

Si jo segueixo aquí quan passi, ho faré, i tots vostès ho podran escoltar en directe online.

Quina direcció artística prendràs al teu pròxim àlbum?

No ho sé. Això és una cosa que està creixent. Però sonarà com Transmorphine. I això és tendre.

I què és Transmorphine?

Jo.



Una entrevista de Juan Carlos Romero
Transmorphine website aquí
Artwork/Disseny gràfic de Ricardo Sendra Sáez
Tots els drets reservats