NNEKA

Batalles mentals






"It's important that you recognize yourself as part of the system, too, and that the only way we can make things work is by realizing we are part of the same entity."  La cantautora nigeriana Nneka Elise Egbuna crea la seva pròpia part tot escrivint cançons provinents de les experiències viscudes per tal d’aportar-nos el seu propi punt de vista sobre diferents aspectes socials. Soul is heavy (2011) és el seu tercer àlbum després de Victim of the truth (2005) i Not longer at ease (2008). Tal i com obre el seu nou disc amb My home “I don't know what tomorrow will be, where do I go?”.  I ara ella ha entrat directament als nostres cors per tal de sacsejar les nostres ments.


Nneka nasqué a Warri, a la regió del delta de Nigèria, el 1980. Va viure el tribalisme i les enormes diferències socials i de distribució de la riquesa. "All that has a lot to do with why I am the way I am, despite the fact that I have now been able to travel a great deal, and see the world from a different angle."  Va deixar Nigèria als 18 anys, quan es va traslladar a Hamburg, Alemanya, país de la seva mare, per iniciar els estudis d’antropologia.  Allà, el 2003, va conèixer el productor i creador de ritmes hip hop DJ Farhot iniciant una col·laboració que va donar un primer fruit en el EP The Uncomfortable Truth. Com ella mateixa explica "I'm always having little battles in my mind, I'm the kind of person who always questions things. It has a lot to do with the way I brought up, and my surroundings."  Finalment, el 2005, Nneka va publicar el seu disc de debut, Victim of the truth, elogiat per tota la premsa.

Ara és el torn de Soul is heavy, caminant pel reggae, el hip hop, el R&B modern i el soul més vintage. Black Africa, we still survive, we still will rise for the world needs us to be America? This soul is heavy, the little you have left to me,I charge to function in your madness, I am… in your madness”canta en la cançó que dóna títol al disc, invocant revolucionaris nigerians històrics com ara including Ken Saro-Wiwa, Isaac Boro and Jaja of Opobo i expressant la seva frustració al veure que l’Àfrica continua patint les mateixos mals una i una altra vegada, és a dir, l’opressió, la corrupció, l’explotació... I ella no para de preguntar-se pels motius de tot plegar, sense deixar de banda els seus sentiments en temes com Do you love me Do you love me now, Now that everything has been said and done, Do you love me, now that I function in your madness, Do you love me now, for your love is so cold, Oh Sodom and Gomorrah caution !!Do you love me, now that I am no longer me”. Però ella no deixa mai de ser ella mateixa, com ella explica "I am what you hear, I wouldn't be able to separate my music from me." I ara no ens en podem separar. 

NNEKA videos aquí

Text de Juan Carlos Romero
Fotos cortesia de Nneka. Tots els drets reservats