VILDE STEDAL KALVIK

Amb ganes de somiar







Vilde Stedal Kalvik és una artista noruega. Fotògrafa, escriptora, músic, una amant de l'art sempre a la recerca de noves maneres d'expressar-se a si mateixa, una noia de frontera com el nom del bloc on publica els seus poemes i reflexions. Ella és a més l'autora d'una de les anteriors portades de la nostra revista. Va ser l'edició de desembre de 2010, la revista havia nascut feia tot just un parell de mesos i ella presentava la sèrie fotográficaThruthful details. Però ara és el moment del seu últim projecte titulat Dark sides of the mind amb què explora els seus pensaments i sentiments a través de les expressions facials. Ella descriu el projecte dient: "Jo volia capturar sentiments que no ens enorgulleix mostrar, i que crec que molt poques vegades s'utilitzen en l'art. I també volia mostrar com sentiments com l'odi o l'abandonament es desenvolupen".

Què és la llum per a tu?

Parlant sobre la fotografia, el raig de llum és essencial. En primer lloc perquè no hi hauria cap imatge sense llum, algú va dir que la fotografia és pintar amb llum, i té una gran influència en el "feeling" de la foto.

Pel que fa a la llum en la meva vida és la gent que vull i les coses petites com el cant dels ocells, la música i la poesia bella, estar a l'aire lliure i expressar-me a través de diverses formes d'art. He buscat el significat de la vida durant tants anys, i he arribat a la conclusió que no n'hi ha cap sinó que has de crear-te el teu propi. I crec que molta gent s'oblida de donar gràcies per coses com les amistats, la família, la llibertat, per no ser pobres. Essencialment crec que la llum és la gent bona, la llum que porten dins. Les persones que volen fer el bé pel simple fet de fer-ho, no perquè ells guanyin res amb això. La gent que comparteix l'amor, que no tenen por de donar elogis i estimar els altres, fins i tot si corren el risc de no aconseguir res a canvi. Les persones que són ells mateixos, que comparteixen les llàgrimes i rialles, que no estan preocupats per l'orgull o l'enveja.

I la foscor?

Suposo que tothom porta la foscor dins, fins a cert punt és com lluitem amb el que importa. Alguns la converteixen en tristesa, ansietat i auto destrucció, alguns es protegeixen a si mateixos fins al punt de l'aïllament, una mica agressiu, violent i cruel. Si pots trobar una manera d'expressar-la, per exemple, mitjançant la música i l'art pot ser una bona cosa. Potser t'ensenya a preuar les coses bones de la vida encara més, en veure'n la diferència. A més, sovint trobo reconfortant la foscor, calmant. Com un lloc segur.

Què és el que obtens de la fotografia?

Fotografia per a mi és només una altra manera d'expressar-me. També escric i faig música, però m'agrada que la fotografia em dóna l'oportunitat d'expressar visualment en lloc de amb paraules. Suposo que si jo fos una bona pintora seria igual, i llavors jo també seria capaç de capturar coses més abstractes o fictícies, però per desgràcia jo no sóc prou hàbil per pintar o dibuixar les coses com jo les imagino en la meva ment.

Has descobert de veritat el costat fosc de la seva ment?

Crec que he descobert bastants d'ells almenys. Estic intentant estar més atenta al que estic pensant i per què, i no cedir a les reaccions precipitades. M'agradaria desfer de sentiments com l'enveja i l'avarícia, però és difícil perquè crec que aquests sentiments són bastant bàsics per a la ment. Es pot veure amb els nens i els animals. Pot ser una cosa que necessitem per sobreviure, no ho sé. Mai odi a la gent però. En part perquè crec que és una pèrdua d'energia, però també perquè crec que mai es pot saber prou sobre una persona, els seus motius i raons, com per justificar l'odi. Altres sentiments que són dolorosos per al qual els pateix, però no perjudiquen ningú, com la tristesa i la por, crec que fan més forts i més savis, i per tant estic intentant aprendre a acceptar-los en lloc d'ocultar-los o debilitar-los.

Podries comentar cadascuna de les fotografies? La primera és Confusió
.
Vaig prendre aquesta foto a altes hores de la nit, a la meva habitació de bany, així com les altres fotos. Suposo que a la nit tots aquests sentiments foscos es tornen més forts i més evidents. Vaig començar a jugar amb l'obturador llarg i vaig obtenir alguns resultats interessants. Per descomptat, alguns d'ells no els podia fer servir, però aquest i alguns dels altres resultar una cosa que vaig sentir com m'imagino a mi mateixa quan estic confusa i ansiosa, sense contacte amb mi mateixa, amb els pensaments corrent i la visió borrosa.

Por.

Bé. No estic pensant en la por que sents si veus una serp o fas alguna cosa que et fa por, més aviat la por de perdre-ho tot, de la vida mateixa, d'una sensació de buit i pèrdua, o d'estar sol per sempre. Un temor ple de desesperació i tristesa.

Negació.

Vaig sentir que tenir els ulls oberts i tancats al mateix temps era una manera perfecta per simbolitzar la negació. Perquè veus el que hi ha encara que tractis de tancar els ulls per no veure.

Enveja.

També vaig pensar a trucar a aquesta cobdícia. L'enveja és també un sentiment difícil de capturar en una foto. Un amic meu va tenir problemes amb això fa uns mesos per un projecte fotogràfic, de manera que quan la imatge va resultar així em va semblar que era perfecta. Els ulls em recorden els ulls de serp, així que potser associo els ulls de serp o rèptil amb aquests sentiments. No tinc res contra les serps, encara que hi ha queda.

Odi.

Crec que els ulls tenen la fredor de quan es menysprea tant algú que ja ni et pots ni tan sols enfadar més amb ell. No tens res contra ells, més que odi.

Desil·lusió.

Crec que quan has passat pel que et comentava abans massa vegades i t'has decebut un cop més, al final et rendeixes. No hi ha raó per enfadar-se, res a desitjar. La gent es decebran entre si una vegada i una altra, i les coses dolentes succeiran als qui menys s'ho mereixen. I és alhora una agradable sensació de tranquil·litat i quelcom absolutament trist. Res no pot fer-te mal mai més, però tot està molt buit.

Per què has decidit aquest ordre?

Volia mostrar una cadena de reaccions, el que condueix a cada cosa. Sempre estic tractant d'esbrinar què hi ha darrere dels sentiments i reaccions de la gent. Suposo que podria haver hagut un altre ordre. Almenys la por, la negació i l'enveja podrien intercanviar llocs. I no crec que tothom arribi a la desil·lusió. Però jo volia mostrar el meu camí emocional, els altres poden reorganitzar les fotografies per ajustar les seves.

Quina és la raó del blanc i negre en aquesta sèrie?

Sento que del negre i el blanc surten fotos molt més expressives i potents, que és més fàcil obtenir una expressió poderosa. Crec que els colors sovint poden atreure l'atenció del subjecte principal, mentre que el blanc i negre li dóna més crèdit a la causa, és més tranquil · inlcuso més dramàtica, i és més atemporal. Un pot fer fotos que es podrien haver pres fa 100 anys o ara mateix, mentre que amb els colors pot veure fàcilment com de nova és / era la càmera i de quina època era la roba o altres objectes. En blanc i negre és molt més fàcil, especialment si estàs fent una sèrie. A més, es pot pujar el contrast sense obtenir colors estranys, i no és tan dependent d'una bona il · luminació. També crec que la gent sembla més bonica en blanc i negre. Les seves característiques es fan més evidents.

La sèrie anterior que vas presentar a NAU NUA es deia Thruthful details també en blanc i negre.

Sí, suposo que és per el que vaig dir anteriorment. És més fàcil fer fotos expressives i estilístiques. Crec que moltes fotos es veuen millor i més professionals quan es passa al blanc i negre. Però, per descomptat, les bones fotografies en color poden ser sorprenents.

Podries dir-me el color dels teus somnis?

Vols dir el meu color favorit o quin color tenen els meus somnis? El meu color favorit és el negre quan es tracta de roba i potser també el porpra fosc, el vi vermell, el verd maragda o turquesa. I quan penso en els meus somnis penso en ells com porpra o blau, però això podria canviar amb el tipus de son o l'estat d'ànim en què estic, no estic segura. Bona pregunta.

VILDE STEDAL KALVIK | DARK SIDES OF MIND exposició aquí



Una entrevista de Juan Carlos Romero
Foto de Vilde Stedal Kalvik. Disillusion © Vilde Stedal Kalvik

Tots els drets reservats