brigitte Art

Un somni de vols vermells










En caminar cap a l'horitzó, aquest continua tan lluny com al principi. El poeta Kavafis va escriure que en el viatge cap a Ítaca cal desitjar que el trajecte sigui llarg. I Calderón de la Barca que potser la vida és  un somni i els somnis, somnis són. brigitte Art ha fet de les seves fulles en blanc l'avió amb què vola alt, molt alt, i l'esperit vermell que desborda de la seva imaginació cap a una cabellera intensa, el color dels seus somnis. Ella és vermella, amor i passió, i traça amb els seus llapis de colors els somnis que el món real li vol negar. Un horitzó al qual vola cada dia fent parada a l'abric del calor humà, de l'emoció i la il·lusió. De la mà del seu alter ego en el món creatiu, bRi, dóna passejos fins a altes hores de la nit, saltant els bassals de llàgrimes per tal de fer néixer de cada alè de tristesa un nou arc de color.

Un dels teus dibuixos es titula Fly me to the moon. Com és aquesta lluna a la qual vols volar?

És una lluna petita, senzilla, aparentment inert, d'aquelles en què dins un petit cràter et trobes una petita tija brollant .. Una lluna on et sents protegit, acompanyat i en calma ... on qualsevol cosa que et proposis és possible ... on una mà sempre t'agafa quan caus ..

El teu món és el de les petites coses?

Sí, definitivament. Tot està compost de petites coses, fins les més belles i immenses: un desert no és més que milers de grans de sorra, un mar blau és la resulta de milions de petites gotes d'aigua salades ... Les petites coses són les que la gent deixa abandonades, oblidades en racons ... Són tresors que esperen pacientment a ser descoberts.

La mateixa felicitat són petites coses. Crec que aquest és un dels reflexos del món on vivim, em refereixo al moment en què vivim ... La gent és desgraciada, està frustrada ... busquen la felicitat però ho fan de manera equivocada: busquen un tot, i aquest és l'error . La felicitat està en breus instants, en una persona, en saber veure i reconèixer que aquest moment s'és feliç ... Les petites coses canvien el món.

Els teus dibuixos solen ser autoretrats en diferents situacions que evoquen la relació entre el teu món interior i l'exterior.

Bé, més que autoretrats, és el meu alter-ego. bRi és aquella part que roman més oculta paradoxalment en mi. Ella expressa sensacions, pensaments o divagacions que apareixen quan s'enfronta al món exterior, al món real. És la catarsi entre els somnis i anhels, i la quotidianitat. No intento convèncer ningú de res, simplement vull que la gent reflexioni, o almenys ho intento. Brigitte i bri són dos, però ambdues es pertanyen. Crec que és la dualitat innata de l'ésser humà que no tothom s'atreveix a afrontar.

I per què et vas decidir a expressar-la a través del dibuix?

Des de molt petita vaig haver refugiar-me en el meu propi món, un món que cobrava vida entre llapis i papers en blanc. Hi ha alguna cosa dins meu que en haver estat "avortada" pel circumstancial de la vida, necessita sortir i cridar en silenci. Necessito crear per viure. Sempre era fàcil tenir o trobar un llapis i un paper en blanc ... així va començar tot ... No necessitava molt més per sentir-me fora de perill, en una habitació, a la biblioteca, en un racó del pati de l'escola ... recordes allò de les petites coses no? Doncs és això. El traç en un dibuix és la narració de la meva història, i els colors després són la força amb la qual la conto, la passió, el dolor, l'alegria ... cada color és un sentiment ... Hi va haver un temps en què aquest món de colors restà apartat a un segon pla, ja saps, per un estatus professional, econòmic, social ... no tenia temps. Però després d'una pèrdua personal important en la meva vida i amb ella la cruesa de l'enfrontament amb el nou buit, el dibuix, els meus dibuixos van tornar a mi, i fa ja vuit anys que són la meva prioritat encara que això comporti dificultats.

Parfois je em sens invisible. És així?

Sí, totalment. De vegades em sento totalment invisible ... davant el ritme frenètic d'aquest món. Suposo que també és perquè a nivell professional, la gent no s'imagina la majoria de casos l'esforç i el treball que hi ha darrere del meu projecte. Hi ha un resultat final que és una il•lustració, o un artwork, i la gent la rep i decideix si li agrada, si no li agrada, què és el que li transmet. Però poques vegades es valora les hores i l'afecte que hi ha en això. És un món difícil la il·lustració en aquest sentit, perquè no és valorat com a art, i tampoc encaixa com "professió" encara avui en dia. Em fa gràcia de vegades quan un taxista em pregunta a què em dedico i en respondre "il·lustradora" sempre em diuen “Això què és? Fer dibuixos?” Però em sembla molt tendre mirar d’explicar a què em dedico.

Què significa per a tu el color vermell?

Ha ha ha El color vermell sóc jo. És el meu senyal d'identitat, el color natural del meu cabell, i des de petita com "un orgull propi". A més és un color que sempre es relaciona crec amb els sentiments o emocions més passionals de la vida ... l'amor és vermell, perquè el cor que el provoca bomba la sang, que també és de color vermell ... i la sang si es vessa és dolor. T'adones de la paradoxa? Amor i dolor, els dos sentiments més poderós són vermells. Jo sóc VERMELL. Amor i dolor. Passió.

Amor i passió no són el mateix?

Es pot estimar amb passió, això sí, però la passió pot estar present en molts sentiments. Fins i tot al contrari: el desamor, o és que en l'odi no hi ha passió?

Et consideres rebel?

Sí i en majúscules. Des que era una nena però amb rebel•lies que mai imposen una rebel·lia com a exemple d'afany o de superació o de què un altre món és possible. No suporto les imposicions, ni els extremismes. Rebel perquè no m’assec en la comoditat o allò aparentment fàcil. Rebel perquè per molts murs que es construeixin jo vull trobar la llum. Crec que qualsevol acte d'expressió o creació, artistes, músics, escriptors, tots són signes de rebel·lia. Cada llibre que és escrit.

I si haguessis de trencar alguna cosa, què seria?

Crec que res que hagi estat creat ha de ser trencat. Més aviat trencaria coses invisibles, com cadenes i fils que manipulen o lliguen a la gent i la fan infeliç. Trencaria els crits, trencaria les guerres, trencaria les desigualtats. I alguna vegada que altra sóc de les que ha agafat un got o un plat i l'ha estampat estant tota sola a terra per trencar la tensió i l'angoixa pròpia. Va molt bé, et recomano que ho facis.

Creus en la màgia?

Només existeix si creus en ella no? Crec en la màgia que cada ésser humà té dins seu i de la qual molts no en són conscients. bRi creu totalment en la màgia, perquè així té un món infinit de possibilitats davant seu.

A nivell creatiu, com veus el món de l'art actualment?

Estem en un moment avançat quant a progrés es refereix, i està clar que a més facilitats, més capacitat per expressar té la gent, tothom en general. Però crec també que cal fer una selecció important. Crec que hi ha hagut una pèrdua substancial en l'emotiu, pel camí. A mi són els grans pintors clàssics o contemporanis els que em segueixen emocionant més, o pel que fa a la fotografia, poques vegades aconsegueixo que una instantània em transmeti tant com en èpoques de la fotografia analògica. Potser es tracta simplement de "els meus gustos", però crec que la genialitat (que n'hi ha) passa desapercebuda de vegades davant la voràgine de "creativitat 2.0" que existeix. Els que pertanyem a una generació com la nostra, per exemple, encara hi ha música actual que ens emociona i conquesta, perquè sempre ens atrapen i recorrem als clàssics pel que fa a cançons? Crec, malgrat tot, que hi haurà un retorn a la tradició, al fet a mà, a l'ús de "tècniques", i això portarà un augment en la qualitat del món creatiu.

Clàssica i alhora rebel. El classicisme ara és anar contra corrent?

Clàssica perquè busco la qualitat davant la quantitat potser. El que sé és que està com molt de "moda" dir que es va contracorrent. Jo crec més en els actes que en les paraules. Ara em diuen moderna per la meva forma de vestir amb vestits que jo mateix arreglo o que vaig comprar de segona mà fa anys, perquè sóc il·lustradora i m'agrada la fotografia i fa més de 30 anys que això és així. Crec en l'autenticitat, en expressar i ser qui ets, a ser fidel a un mateix més enllà del social o els canvis en els estereotips. Crec i lluito pel món de la il•lustració des de fa més de 20 anys quan encara era impensable que galeries d'art fessin exposicions temàtiques d'il·lustradors, quan no era "art". Quan havies de fugir a Berlín o França perquè el teu treball trobés un lloc. Els corrents, les modes, vénen i van, només la veritable identitat roman. Si és això, llavors sí, sóc clàssica amb mi mateixa.

Somies amb volar?

Somnio amb "tornar" a volar.

Cap a on?

Crec que no m'importa tant el destí com l'origen. Volar deixant enrere la foscor, volar cap a la llum. Volar per ser lliure. Encara amb ales invisibles, o ales al cor (la literatura és plena de referències). Volar cap un somriure, cap una abraçada, cap al futur. L'univers és immens i infinit, i és molt prepotent creure el centre de l'univers. Vull volar per aprendre, entendre i conèixer tot el que pugui en aquesta breu vida.


brigitte Art | LA VIE EST UNE FEUILLE VIDE exposició aquí


Una entrevista de Juan Carlos Romero
brigitte Art website www.brigitte-art.blogspot.com
Obra In the tree de brigitte Art
Imatge cortesia de brigitte Art
Tots els drets reservats