CHRIS MARKER

Llum a les ombres







Sans soleil va ser una experiència gairebé transcendental per a mi. Va ser fa set anys quan vaig escoltar el nom de Chris Marker per primera vegada. Un documental sobre la seva filmografia va posar el seu nom dins el meu cap i em va fer buscar algunes de les seves obres en DVD. Vaig trobar una capsa que incloïa les pel·lícules La Jetée (1962), Le souvenir d'un avenir (2001), Sans soleil (1982) i Le tombeau d'Alexandre (1993). També incloïa un assaig en imatges d'Isaki Lacuesta i Sergi Dies anomenat Les Variacions Marker i la meravellosa pel· ícula Schastie de 1934 dirigida per Aleksandr Ivánovich Medvedkine, coneguda també amb el títol de La felicitat. En aquesta pel·lícula, una dona li diu al seu marit que se’n vagi a la recerca de la felicitat i que no torni fins que no la trobi. Jo no he trobat la meva felicitat en la filmografia de Chris Marker, sinó una manera de gaudir-ne.

El seu veritable nom era Christian François Bouche-Villeneuve i va néixer a Neuilly-sur-Seine, França, el 1921. Va desenvolupar la seva carrera artística com a escriptor, fotògraf i cineasta. Les seves primeres pel·lícules van néixer durant els anys cinquanta, embolicades en l'atmosfera de la rive gauche, juntament amb Alain Resnais, Agnès Varda i altres, i per l'exploració dels límits del llenguatge documental. Va dirigir junt amb Alain Resnais la seva primera pel·lícula important sota el títol Les status meurent aussi (1953) sobre el destí de l'art africà al mercat comercial europeu.

Després d'experimentar amb la ficció col·laborant de nou amb Resnais en la pel · lícula Nuit et brouillard / Nit i boira (1955) i crear la pel·lícula d'animació Les astronautes (1959) amb Walerian Borowczykand combinant dibuixos tradicionals amb fotografies, va continuar treballant en els seus propis documentals com ara Dimanche à Pekin (1956) i ¡Cuba sí! (1961) expressant les seves experiències polítiques a través dels seus viatges per diferents societats revolucionàries.

I el 1962 va filmar La Jetée, probablement la seva obra més influent. De fet, La Jetée no és una pel·lícula, sinó una narració fotogràfica, una història de ficció fotogràfica per ser exactes. És un relat de ciència ficció sobre un home presoner d'investigadors del viatge en el temps acabada la Tercera Guerra Mundial. Editat com un muntatge fotogràfic en blanc i negre i narrat per Jean Negroni, l'elenc inclou Hélène Chatelain, Davos Hanich i Ledoux Jacques, i la música va ser composta per Trevor Duncan, sent sobretot una peça vocal que estremeix l'espectador des del primer moment , expressant tota l'angoixa soferta pel protagonista en un París apocalíptic. Aquesta música sempre romandrà lligada a la frase "Ceci est l'histoire d'un home vaig marcar parell uneix image d'enfance". Chris Marker havia creat una obra mestra.

Però la meva memòria té en el seu documental Sans soleil de 1983 la més forta imatge creada per Chris Marker. Va ser la primera pel·lícula de Marker que mai havia vist i em va fer pensar en què es podria anomenar un documental. Hi va barrejar imatges documentals amb filmacions de ficció i fragments de programes de televisió japonesos amb reflexions personals sobre la memòria i l'entorn cultural. Chris Marker va morir el passat 29 de juliol, però el maneki neko encara mou el seu braç amb la música composta pel mateix Chris Marker, i estic segur que em va portar una gran fortuna perquè després de descobrir el sol de Marker vaig començar a veure l'art cinematogràfic d'una manera molt diferent.

Chris Marker | Vídeos  aquí

Text de Juan Carlos Romero
Foto de Lars-Olof Löthwall. © Lars-Olof Löthwall
Imatge cortesia de Lars-Olof Löthwall i Nostalghia.com
Tots els drets reservats